Isnin, April 20, 2009

Damaikan Jiwa Kami.


Assalamualaikum , apa khabar ?

Bersama lagi kali ini , apa yang saudara lihat hari ini ialah :-

penyakit-penyakit putus asa, kecewa, resah gelisah, penderitaan jiwa, kacau balau fikiran, rasa rendah diri (inferiority complex), kesunyian, kekosongan hati, rasa keseorangan (loneliness), ketegangan perasaan dan berbagai-bagai lagi bentuk sakit jiwa. Dan sedang berleluasa juga di dalam masyarakat Islam hari ini penyakit-penyakit hasad dengki, bakhil, gila dunia, pendendam, cepat marah, jahat sangka, sombong, ria, ujub dan lain-lain.

Walaupun sakitnya tidak nampak oleh mata kasar kita, namun siapa yang bisa membantah kenyataan ini? Bahwa bilangan orang-orang yang menderita sakit atau krisis jiwa di saat ini lebih ramai daripada bilangan penderita-penderita sakit fisik yang ada di rumah-rumah sakit. Tetapi aneh, kepakaran dan keintelektualan tidak begitu serius dipikirkan untuk pengobatan kepada pesakit batin ini, seperti seriusnya mereka berusaha terhadap pengobatan fisik lahiriah manusia.

Apakah kita tidak sedar bahawa pesakit jantung, buah pinggang, kencing manis, barah dan lain-lain itu tidak pernah bunuh diri dan membunuh orang lain? Tetapi pesakit-pesakit batin, pesakit jiwa, kekosongan, rendah diri, putus asa, hasad dengki, dendam, pemarah, buruk sangka dan lain-lain itu akan memungkinkan manusia membunuh diri sendiri atau membunuh orang lain?

Demikian satu bukti bahwa penyakit-penyakit batin itu sebenarnya memerlukan perhatian dan rawatan yang lebih serius daripada rawatan kepada penyakit-penyakit lahir. Bukan saja kerana penyakit batin lebih menyeksakan individu pesakit, tetapi ia bakal memungkinkan kusut dan kocar-kacirnya sesebuah masyarakat. Telah datang Nabi Muhammad SAW ke tengah manusia. Baginda melihat kekusutan dan kemungkaran yang sedang meracuni kehidupan masyarakatnya.

Seorang diri baginda bangun dan bekerja untuk menyelamatkan manusia. Institusi pertama yang baginda bangunkan ialah masjid, satu tempat di mana manusia membersihkan hatinya, melembutkan hatinya, menenangkan hatinya, melapangkan dadanya, membebaskan diri dari ikatan dunianya, iaitu dengan membesarkan Tuhannya melalui sembahyang dan ibadah-ibadah lain. Rasulullah memandang keselamatan ,manusia ialah pada keselamatan hatinya (rohnya) bukan jasad lahirnya. Sebab itu baginda bekerja mengubah dan mengobat hati mereka dan baginda berjaya.


Kita kini sedang melihat kekusutan dalam masyarakat kita sama sebagaimana apa yang disaksikan oleh baginda Rasul lebih 1400 tahun dulu. Kalau baginda telah berjaya terhadap masyarakatnya, mengapa kita tidak mengikut jejak langkahnya? Kita ubati dulu mazmumah dan krisis jiwa kita, orang-orang kita dan masyarakat kita. Kita ketengahkan pada masyarakat pengertian hidup yang hakiki yang dapat mengembalikan manusia pada fitrahnya. Kita contohkan satu formula yang menjamin kebahagiaan hati dan keselamatannya. Kita perjuangkan kehidupan “sunnah” yang semuanya membawa manusia kepada syurga dunia dan akhirat.

Mana ada selain Islam satu cara hidup yang dapat menjadikan kita terhibur dengan kemiskinan, kesunyian, kesakitan, keseorangan, kematian orang yang dikasihi, kegagalan dan dengan segala bentuk ujian.

Mana ada selain Islam cara hidup yang mengikat hati antara suami dengan isteri, anak dengan ibu bapa, pengikut dengan pemimpin, pekerja dengan majikan?

Mana ada selain Islam cara hidup yang mengajar kita berkasih-sayang, bertenggang rasa, pemurah, berbaik sangka dan tolong menolong?

Mana ada selain Islam cara hidup yang membangkitkan cinta agung manusia pada Penciptanya hingga kerana itu manusia mengorbankan hidupnya untuk Tuhannya dan menanti kematian sebagai penantian seorang kekasih kepada pertemuan dengan kekasihnya?

Islam mengajak kita melihat hati kita, mengenalinya dan mengobat sakitnya. Apabila hati sudah terobat, saudara akan temui hati-hati saudara penuh dengan “cahaya” kebahagiaan, ketenangan dan kelapangan. Dan itulah syurga sementara sebelum kita bertemu Allah untuk menerima syurga yang kekal abadi.

Antara bentuk-bentuk akhlak dengan Allah ialah:

Mengenal Allah dengan yakin;
Merasa kehebatan Allah;
Merasa gerun dengan Neraka Allah;
Merasa senantiasa diawasi oleh Allah;
Merasa hina diri dan malu dengan Allah;
Meredhai setiap takdir dan ketentuan Allah;
Sabar di atas sebarang ujian Allah;
Mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah;
Menyintai Allah;
Merasa takut pada Allah atas kecuaian dan dosa-dosa kita;
Tawakal kepada Allah;
Merasa harap pada rahmat Allah;
Rindu pada Allah;
Senantiasa mengingati Allah;
Rindu pada syurga Allah kerana ingin bertemu dengan-Nya.

Moga bertambah dekat kita denganNya hari ini
wassalam

0 beri pandangan:

Ketibaan Tetamu

  © Green islamic Template by hati-tagas.blogspot.com 2009