Isnin, April 27, 2009

Orang "Senang" dan Kewajipannya.


Antara keindahan ajaran Islam itu ialah ia sesuai dengan fitrah semulajadi manusia. Pekara yang sesuai dengan fitrah semulajadi manusia ni banyak. Tapi kali ni kita akan bicarakan pasal ingin jadi kaya atau senang.

Islam membenarkan kita mencari kekayaan sebanyak mana sekalipun. Ingin jadi kaya tu adalah memang menjadi tabiat manusia. Tak ada manusia yang tak ingin jadi kaya. Kalau ada pun, yang mempunyi masaalah mental. Kekadang orang gila pun berangan jadi kaya. Keinginan menjadi kaya tu tak bercanggah dengan ajaran Islam.

Disini lah indahnya ajaran Islam itu. Ia tak bercanggah dengan fitrah semulajadi manusia. Setiap muslim boleh berusaha mencari kekayaan dengan cara berniaga, bertani secara komersial, menternak besar-besaran dan sebagainya. Asalkan dengan jalan yang lurus, dan tidak melanggar hukum.

Ertinya dalam mencari kekayaan itu kenalah jaga syariat agar usaha kita itu bukannya hanya mendapat keuntungan bahkan juga diberi pahala oleh Allah Taala yang Maha Pemurah. Setelah kita berusaha bersungguh-sungguh dan ditakdirkan kita berjaya menjadi kaya, millionair dan billionair…maka kita ada mempunyai kewajipan dan tanggungjawab yang mesti ditunaikan.

Dengan kita menjadi kaya ini, maka bertambahlah tanggungjawab kita. Itu kena ingat. Bukan kaya sesaja je. Mengikut ajaran Islam, sesiapa yang ada kelebihan dari orang lain, samaada harta benda atau wang ringgit (Dollar lagi buleh!),mereka mempunyi kewajipan dan tanggungjawab kepada masyarakat dengan harta kekayaan mereka itu, berbanding orang lain yang kurang berada atau tidak memiliki harta yang lebih.

Diantara kewajipan dan tanggungjawab orang kaya kepada Masyarakat ialah:

1.Wajib : Mereka wajib mengeluarkan zakat harta apabila cukup nisab dan sampai haulnya iaitu setiap setahun sekali sebanyak 2.5%..(Sikit je tu kan, kalau kita jutawan)

2.Kewajipan yang aradhi(mendatang): Iaitu mereka wajib pula menunaikan tanggungjawab dari kekayaan yang ada untuk keperluan semasa yang mendatang atau yang terdesak seperti:
a) Jika negara diserang musuh, wajib mereka menggunakan wang mereka untuk membeli senjata atau keperluan perang lebih-lebih lagi jika diminta oleh pemerintah.
b) Negara berhadapan dengan kemelesetan ekonomi. Wajib mereka membantu negara.
c) Keperluan pendidikan atau perhubungan untuk kepentingan umum.
d) Yang lebih kecil dari diatas, seperti memberi pinjaman kepada yang memerlukan. Contohnya si mamat anaknya sakit. Perlukan perbelanjaan perubatan di Hospital. Wajib mereka menolong. Jangan sampai si mamat pinjam kat Along.

3. Apabila apa yang pemerintah tidak berkemampuan menyediakan, mereka berkewajipan dan bertanggungjawab melengkapkan atau mencukupkan keperluan itu. Mereka tak boleh menganggap itu hanya tanggungjawab pemerintah semata-mata. Contohnya satu taman tak de surau. Maka wajip le orang-orang yang terlebih mampu ni, mengeluarkan modal sikit untuk mendirikan surau.

4. Jika pemerintah mengarahkan agar mereka membuat sesuatu pekara demi kepentingan umum kerana negara sudah tak mampu lagi. Wajib mereka tunaikan.

5. Mereka yang enggan mematuhi pemerintah untuk memberikan hartanya demi kepentingan umum, maka pemerintah dibolehkan memaksanya dan mereka mesti memberinya. (Tak terjadi le buat masa ni kat negara kita. Pasal pemerintah pun tak berapa Islamik).

6. Kewajipan yang lain, wajib mereka ni merendah diri kepada orang ramai. Kenapa? Kerana orang kaya kalau mereka merendah diri, ini sangat memberi kesan pada orang ramai. Orang ramai akan insaf dan malu. Maka mudahlah sedikit mereka dididik kepada kebaikan. Mereka yang disegani seperti para pemerintah, orang besar-besar, orang kaya, kalau mereka merendah diri, mudahlah orang ramai didisplinkan dan dididik kerana orang ramai mudah meniru dan mengikut orang-orang yang dihormati dan disegani.

Selain itu Islam menganjurkan umatnya menjadi pemurah. Bukan setakat sanggup mengorbankan yang wajib sahaja. Mereka digalakkan bersedekah, menderma, memberi hadiah, mewakafkan harta seperti tanah bangunan, bahan-bahan bacaan ilmiah yang berfaedah, kenderaan dan lain-lain lagi agar lebih senang dan cepat masyarakat Islam terbangun.

Hasilnya kelak, yang sedang maju akan bertambah maju. Yang kurang maju akan menjadi maju. Yang kurang dapat dicukupkan. Yang koyak dapat ditampal. Yang lemah dapat dikuatkan. Yang tak lengkap dapat disempurnakan. Yang tidak mampu dapat hidup bersama-sama yang mampu. Agar yang sedih ceria semula. Yang terbiar dapat dibela. Juga agar fakir miskin tidak terus sengsara, anak-anak yatim terbela dan janda-janda dapat dijaga.

Sifat pemurah dikalangan orang-orang kaya dan berada akan menyebabkan masyarakat Islam terbela. Masyarakat Islam akan cepat maju dan kasih sayang akan terjalin. Hubungan orang kaya dan miskin akan semakin rapat. Tidak ada orang yang terbiar. Akan ujud perpaduan dan kerjasama. Tiada lagi jurang yang dalam. Yang pentingnya, kadar jenayah dapat dikurangkan. Apa perlunya orang merompak, mencuri, meragut kalau hidup tak terdesak.( Kalau kerja tu memang hobi, kita kena tarbiah cara lain). Maka semua orang akan hidup dalam aman dan bahagia serta harmoni.

Itu kesan daripada sifat pemurah dan tawadhuknya orang-orang kaya. Banyak masaalah masyarakat dapat diselesaikan. Sebab tu sifat pemurah sangat dikasihi oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW. Bahkan disenangi juga oleh semua orang.

Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Belanjakanlah (hartamu) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesunggunya Allah mengasihi orang-orang yang berbuat baik” (Al Baqarah:195)

Sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: “Orang yang pemurah itu dekat dengan Allah, dekat dengan manusia dan dekat dengan Syurga, Tetapi jauh dari Neraka.”

1 beri pandangan:

eddie dewanaga Isnin, Mei 18, 2009 5:10:00 PTG  

gua kerap impikan, satu hari jika gua ada sedikit kesenangan, insya-Allah, gua akan bantu semua yg kurang bernasib baik di sekeliling gua, rezeki Allah tu untuk di nikmati bersama...

Ketibaan Tetamu

  © Green islamic Template by hati-tagas.blogspot.com 2009